La Matemática Financiera y su insertación en los programas de estudio de nivel medio de la especialidad de Física y Matemática del Colegio Nacional Olmedo de la ciudad de Portoviejo en el año lectivo 2007

No Thumbnail Available
Authors
Ontaneda Paredes, Fausto Armando
Rodríguez Véliz Wilmer Ismael
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Tutor
Co-Tutor
Publisher
Universidad Técnica de Manabí
Campo Amplio
Campo Espec�fico
Num. P�ginas
Date
2008
Abstract
In the development it gives the present investigation it was selected to the National College Olmedo, in and of itself it is described in first instance their Characteristics; it understands the general records it gives creation, give operation and give the control it gives the process teaching learning; their objectives and political; the organic structure that is an excellent aspect, because in her they are distinguished the levels it gives hierarchy that they intervene directly in our proposal; the general services that it lends the institution and the contribution gives this to the development it gives cantonal. Once we had a general idea he/she gives the object to evaluate, we study the most important concepts about the Financial Math and their importance in the programs it gives study its gives half level; their characteristics and the profile gives the educational one that will give the matter. We should score which the importance is it gives the Financial Math, its components and its organization so that it influences positively in the student. To determine the results it is necessary that they know each other which ones they are so much the methodologies that were used to check our hypothesis, in the matter it gives Mathematical Financial as its in their importance in the programs gives studieses he gives half level it gives the Mathematical Physical specialty. The methodologies that we use are those that are good to evaluate to the populaces and that they reflect the reality it gives their situation in a certain moment. Finally, the investigation arrives to its medullary part, because you proceeded to evaluate to the Department it gives Mathematical it gives the High school specialty Mathematical Physique to check if its acting with the Financial Mathematics is the appropriate one. The realized evaluation determines that the National College Olmedo in its specialty Mathematical Physique is not organized completely to use this sistema, so much in its executive part as operative gives the process teaching learning and its pensum he/she gives studieses, the sketch manuals are not still completed for the curricular programming and mainly the educational personnel is not still fit totally to be participant in this new academic revolution.
Description
En el desarrollo de la presente investigación se seleccionó al Colegio Nacional Olmedo, por ello se describe en primera instancia sus Características; comprende los antecedentes generales de creación, de funcionamiento y del control del proceso enseñanza aprendizaje; sus objetivos y reglamentos; la estructura orgánica, que es un aspecto relevante, pues en ella se distinguen los niveles de jerarquía que intervienen directamente en nuestra propuesta; los servicios generales que presta la institución y el aporte de ésta al desarrollo de cantonal. Una vez que tuvimos una idea general del objeto a evaluar, estudiamos los conceptos más importantes sobre la Matemática Financiera y su importancia en los programas de estudio de nivel medio; sus características y el perfil del docente que dará la materia. Debemos anotar cuál es la importancia de la Matemática Financiera, sus componentes y su organización para que influya positivamente en l@s estudiantes. Para determinar los resultados es necesario que se conozcan cuáles son las metodologías que se emplearon para comprobar nuestra hipótesis, tanto en la materia de Matemática Financiera como su en su importancia en los programas de estudios de nivel medio de la especialidad Física Matemática. Las metodologías que utilizamos son aquellas que sirven para evaluar a las masas y que reflejan la realidad de su situación en un momento determinado. Finalmente, la investigación llega a su parte medular, pues se procedió a evaluar al Departamento de Matemáticas del Bachillerato especialidad Físico Matemático para comprobar si su desempeño con las Matemáticas Financieras es el adecuado. La evaluación realizada determina que el Colegio Nacional Olmedo en su especialidad Físico Matemático no se encuentra organizado completamente para emplear este sistema, tanto en su parte directiva como operativa del proceso enseñanza aprendizaje y su pensum de estudios, aún no se completan los manuales diseñados para la programación curricular y sobre todo el personal docente aún no está capacitado totalmente para ser partícipe en esta nueva revolución académica.
Keywords
INVESTIGACIÓN, MATEMÁTICAS, APRENDIZAJE, MATEMÁTICA FINANCIERA, ESTUDIANTES
Citation
Enlace revista