INTELIGENCIA EMOCIONAL Y SU RELACIÓN CON LA AUTOEFICACIA GENERALIZADA EN ESTUDIANTES DE LA ESCUELA DE PSICOLOGÍA DE LA UNIVERSIDAD TÉCNICA DE MANABÍ, PORTOVIEJO, ECUADOR

No Thumbnail Available
Authors
LOOR RIVADENEIRA, RUTH M.
DURÁN SOLÓRZANO, STÉFANO A.
GUERRERO SALTOS, DAVID R.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Tutor
Co-Tutor
Publisher
Universidad Técnica de Manabí
Campo Amplio
Campo Espec�fico
Num. P�ginas
Date
2018
Abstract
The objective of the present study is to determine the relationship between emotional intelligence and generalized self-efficacy in students of the Technical University of Manabí, particularly those of the faculty of humanistic and social sciences, school of psychology, since, by the nature of their future work in direct contact with other people, it is expected that they have and / or are trained in the management of their own emotions and emotional understanding of the other, regardless of the workplace in which they practice their profession. The research was carried out in the Faculty of Humanistic and Social Sciences, School of Psychology of the Technical University of Manabí; whose population is 877 students enrolled legally. A descriptive, correlational, cross-sectional, retrospective investigation was carried out, calculating a significant sample of 401 students. The sample was calculated taking into account aspects such as: parameters and estimator, bias, sampling error, confidence level and operational variance. The results obtained are related to the characterization of the students in terms of age, sex and course of psychology, obtained through the application of the model Trait meta - mood Scale - 24 (TMMS - 24). Both tests provided us with enough information to identify the relationship between emotional intelligence and generalized self-efficacy and show the importance of establishing improvement strategies, in order to achieve a high level of emotional intelligence in students, which is essential due to the nature of the psychology career. The characteristics observed in the analysis of the level of emotional intelligence and generalized self-efficacy are related to the previously mentioned characteristics. The figures obtained reveal these differences between the two sample groups and highlight the similarity between the data obtained between the levels of attention, clarity and repair with the levels of general self-efficacy.
Description
El objetivo del presente estudio es determinar la relación existente entre inteligencia emocional y autoeficacia generalizada en estudiantes de la Universidad Técnica de Manabí, en particular los de la facultad de ciencias humanísticas y sociales, escuela de psicología, ya que, por la naturaleza de su futuro trabajo en contacto directo con otras personas, se espera que estos posean y/o se entrenen en el manejo de las emociones propias y en el entendimiento emocional del otro, indistintamente del ámbito laboral en que ejerzan su profesión. La investigación se realizó en la Facultad de Ciencias Humanísticas y Sociales, escuela de Psicología de la Universidad Técnica de Manabí; cuya población es de 877 estudiantes matriculados legalmente. Se realizó una investigación descriptiva, correlacional, de corte transversal, retrospectiva, calculándose una muestra significativa de 401 estudiantes. La muestra se calculó teniendo en cuenta aspectos como: parámetros y estimador, sesgo, error muestral, nivel de confianza y varianza operacional. Los resultados obtenidos están relacionados con la caracterización de los estudiantes en cuanto a edad, sexo y curso de la carrera de psicología, obtenidos a través de la aplicación del modelo Trait meta – mood Scale-24 (TMMS-24). Ambos test nos proveyeron la información suficiente para identificar la relación entre inteligencia emocional y autoeficacia generalizada y manifestar la importancia de establecer estrategias de mejoramiento, con el fin de poder alcanzar un alto nivel de inteligencia emocional en los estudiantes, lo cual es imprescindible debido a la naturaleza de la carrera de psicología. Las características observadas en el análisis del nivel de inteligencia emocional y la autoeficacia generalizada, se encuentran relacionadas con las características anteriormente nombradas. Las cifras obtenidas dan a conocer dichas diferencias entre ambos grupos muestrales y destacan la similitud entre los datos obtenidos entre los niveles de atención, claridad y reparación con los niveles de autoeficacia general.
Keywords
inteligencia emocional, autoeficacia generalizada, autopercepción
Citation
Enlace revista