La teoría y técnica bibliográfica en el proceso de investigación científica de los estudiantes de la carrera de bibliotecología de la UTM, 2021
La teoría y técnica bibliográfica en el proceso de investigación científica de los estudiantes de la carrera de bibliotecología de la UTM, 2021
No Thumbnail Available
Authors
Rodríguez Cevallos, John Josué
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Tutor
Co-Tutor
Publisher
Universidad Técnica de Manabí
Campo Amplio
Campo Espec�fico
Num. P�ginas
Date
2022
Abstract
The disciplinary approach of Bibliographic Theory and Technique aims to analyze the development
of the bibliography from various historical and social aspects, as well as reviewing the main features
surrounding the methods and techniques used for the development and systematization of
bibliographies using various tools in the collection of information. In this context, the study presented
below aims to determine the way in which the Bibliographic Theory and Technique is constituted in
a relevant discipline in the process of scientific research of students of the Career of Librarianship of
the UTM during the May-September 2021. To achieve its purpose, the present paper employed a
qualitative and quantitative mixed research methodology, since it analyzes different disciplinary
components of Bibliographic Theory and Technique in their practical application in the training
process of students University of Manabí. In addition, a bibliographical approach to document review
addresses the sources of information concerning the main approaches of this subject. This
methodological component is complemented by a survey that was conducted on the 70 students of
the Library Science Career of the Technical University of Manabí who studied this discipline in the
period in question. It is expected that the results show the contribution that the Theory and
Bibliographic Technique subject offers in the academic formation of the students of the Career of
Library Science of the Technical University of Manabí. In addition, it is intended to identify the
competencies that this discipline promotes.
Description
El abordaje disciplinar de la Teoría y Técnica Bibliográfica tiene como propósito analizar el
desarrollo de la bibliografía desde diversos aspectos históricos y sociales. En este contexto, el estudio
que se presenta a continuación pretende determinar la forma en que la Teoría y Técnica Bibliográfica
se constituye en una disciplina relevante en el proceso de investigación científica de los estudiantes
de la Carrera de Bibliotecología de la UTM durante el período mayo-septiembre de 2021. Para
alcanzar su propósito el presente trabajo empleó una metodología de investigación mixta cualitativa
y cuantitativa por cuanto analiza diferentes componentes disciplinares de la Teoría y Técnica
Bibliográfica en su aplicación práctica en el proceso formativo de los estudiantes de la Carrera de
Bibliotecología de la Universidad Técnica de Manabí. Además, con un enfoque bibliográfico de
revisión documental se abordan las fuentes de información referentes a los principales enfoques de
esta asignatura. Este componente metodológico se complementa con una encuesta que se realizó a
los 70 estudiantes de la Carrera de Bibliotecología de la Universidad Técnica de Manabí que cursaron
esta disciplina en el período en mención. Se espera que los resultados muestren el aporte que la
materia Teoría y Técnica Bibliográfica brinda en la formación académica de los estudiantes de la
Carrera de Bibliotecología de la Universidad Técnica de Manabí. Además, se pretende que se
determinen las competencias que esta disciplina fomenta.
Keywords
TEORÍA Y TÉCNICA BIBLIOGRÁFICA,
INFORMACIÓN,
ASIGNATURA,
COMPONENTES DISCIPLINATES,
COMPETENCIAS