Competencias informacionales en el siglo xxi: perspectivas del personal bibliotecario de las universidades de Portoviejo. Caso universidad técnica de Manabí

No Thumbnail Available
Authors
Delgado Mendoza, Geydi Marcela
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Tutor
Co-Tutor
Publisher
Universidad Técnica de Manabí
Campo Amplio
Campo Espec�fico
Num. P�ginas
Date
2022
Abstract
Hyper-technified and constantly changing environments require a constant assessment of the librarian's profile, for whom new informational competencies are required to meet the challenges of the new times. These competencies will be decisive in guaranteeing the quality of library services and satisfying the information needs of a user who has acquired new behaviors in the processes of searching, retrieving, evaluating, using and communicating information. The objective of this research is to show the informational competencies possessed by the library staff of the Technical University of Manabí, located in the city of Portoviejo-Ecuador. The sample consisted of five people because the selected institutions only have this number of professional librarians in their libraries. The methodology used is qualitative-quantitative with a descriptive approach. The data collection instrument was the questionnaire, which was adapted from a profile of information competencies for librarians in Andalusian universities. The results show that the participants evaluate their common professional competencies positively; however, the evaluations are less positive in aspects that require a higher degree of complexity, initiative, knowledge and skills in the management of library services and resources.
Description
Los entornos hipertecnificados y en permanente transformación, plantean una valoración constante del perfil del bibliotecario, para quien se exigen nuevas competencias informacionales a tono con los desafíos de los nuevos tiempos. Esas competencias determinarán la calidad de los servicios bibliotecarios y la satisfacción de las necesidades de información de un usuario que ha adquirido nuevos comportamientos en los procesos de búsqueda, recuperación, evaluación, uso y comunicación de la información. El objetivo de esta investigación es mostrar las competencias informacionales que posee el personal bibliotecario de la universidad Técnica de Manabí con sede en la ciudad de Portoviejo- Ecuador. La muestra estuvo conformada por cinco personas. La metodología utilizada es cuali-cuantitativa con un enfoque descriptivo. El instrumento de recolección de información ha sido el cuestionario, el cual fue adaptado a partir de un perfil de competencias informacionales para los bibliotecarios de las universidades andaluzas. Los resultados muestran que los participantes evalúan positivamente sus competencias profesionales de tipo comunes, sin embargo, las valoraciones son menos positivas en aspectos que plantean un mayor grado de complejidad, iniciativa, conocimientos y destrezas en la gestión de los servicios y recursos de las bibliotecas.
Keywords
ALFABETIZACIÓN INFORMACIONAL, COMPETENCIAS INFORMACIONALES, PROFESIONAL BIBLIOTECARIO, USO DE LAS TIC
Citation
Enlace revista